Prototyp lub makieta (ang. mockup) aplikacji to projekt interfejsu użytkownika. Składa się on ze szkicu ekranów projektowanego systemu, miedzy którymi można się poruszać wyobrażając sobie jak będzie wyglądać docelowa aplikacja. Prototypowanie to bardzo dobra metoda szybkiego projektowania aplikacji webowych i mobilnych, która pozwala na znalezienie wspólnego języka z klientem. Zgodnie ze stwierdzeniem jeden obraz wart jest więcej niż 1000 słów, wspólne przeglądanie z klientem projektów docelowych ekranów, pozwala na wyłapanie różnic pomiędzy wyobrażeniem klienta, a wizją wykonawcy na wczesnym etapie projektu.
Prototyp jest bardzo schematyczny i bardzo ubogi graficznie. Można go później ulepszyć tworząc projekt graficzny, ale nie jest to konieczne. Dla klienta zwykle istotniejsze od grafiki jest ustalenie dostępnych na ekranie danych, przejść między ekranami i występujących komunikatów. To wszystko możemy osiągnąć tworząc tzw. makietę klikalną. Dzięki niej możemy prezentować przejścia między ekranami, sposób prezentowania komunikatów oraz ogólny wygląd aplikacji bez pisania ani jednej linijki kodu.
Ważnym pytaniem, na które należy odpowiedzieć, jest: Na jakim etapie procesu tworzenia oprogramowania powinny powstawać prototypy? Jest to jeden z kluczowych elementów fazy projektowania zarówno aplikacji webowych, jak i mobilnych, dlatego aby rozpocząć prototypowanie w IT, najpierw należy zdefiniować wymagania, następnie je przeanalizować i rozpocząć szkicowanie ekranów aplikacji.
Najważniejsza w tworzeniu prototypu jest jego weryfikacja z użytkownikiem systemu. Bez tego praca poświęcona tworzeniu makiet mija się z celem. Informacje zwrotne zebrane na etapie prototypowania powodują powrót do analizy i definiowania wymagań. Bo to właśnie wtedy, na wczesnym etapie, można zauważyć luki w funkcjonalności tworzonego produktu i szybko je uzupełnić, a następnie ponownie włączyć do prototypu.
Dzięki temu, że zmiany odbywają się bez pisania kodu, są dużo tańsze niż wtedy, gdy okazuje się, że trzeba przebudować mozolnie stworzoną aplikację. Koszty zespołu zajmującego się prototypowaniem są znacznie niższe niż koszty całego procesu tworzenia aplikacji. Dodatkowo efekty ustaleń z klientem mogą być szybko prezentowane programistom. W ten sposób można im łatwo przedstawić jak produkt końcowy powinien wyglądać i działać.
Prototypowanie może być prowadzone w oparciu o kartkę i papier, wyspecjalizowane aplikacje lub wewnątrz platform low-code. Tworzenie ekranów w Power Apps jest na tyle proste, że nie ma potrzeby wykorzystywania innych narzędzi do generowania makiet. Można tworzyć ekrany nie uzupełniając ich logiką, można zaplanować filtry, ale nie budować dla nich zapytań – to dodatkowo pozwala na oszczędzenie czasu i pieniędzy, bez pomijania prototypowania jako bardzo istotnego fragmentu projektu pozwalającego na upewnienie się, ze klient będzie zadowolony z pracy jaką dla niego wykonujemy.
Zapraszamy do konatktu telefonicznego lub za pomocą formularza kontaktowego.